Delosgaia

Kaapstad

• De volgende morgen is het half tot geheel bewolkt. Na het ontbijt vragen we bij de receptie wat de condities op de Tafelberg zijn, volgens hen is het uitzicht op de Tafelberg nu beperkt. Wij besluiten daarom naar de Waterfront te gaan, dit is een gebied bij de haven met allerlei winkels, restaurants en markten. Vanaf deze plaats vertrekken ook diverse ferries, waaronder de ferry naar Robbeneiland.
    De receptie laat de hoteltaxi komen die ons voor R50 naar de Waterfront brengt. De bestuurder geeft nog een aantal tips, wat we wel en niet moeten doen. Hij zet ons af bij de Clocktower. We slenteren op ons gemaakt langs de winkels zoekend naar een winkel waar we Afrikaanse muziek kunnen kopen. Voor Nederlandse begrippen is alles hier heel goedkoop. Later in de morgen zien we dat de bewolking minder wordt en de Tafelberg bijna continu zichtbaar is waarop we besluiten om naar de Tafelberg te gaan.
    Bij de Clocktower is een taxistandplaats waar we een taxi charteren om ons naar de Tablemountain Cabletrain te brengen. Kosten R120 voor een rit van bijna een uur. Een retourtje met de gondel kost R130 pp en er gaan 64 mensen in.

• South Africa, Capetown, Waterfront

Waterfront, de haven van Kaapstad

• Tafelberg

• Boven aangekomen lopen we gelijk in de armen van een paar van onze reisgenoten, wij komen, zij gaan. Het weer is wisselvallig boven, ze loop je in de mist en zo is het uitzicht magnifiek. Op de Tafelberg zijn diverse routes uitgezet, wij nemen de langste, deze is circe 45 minuten. Wij doen er veel langer over omdat er heel veel te zien en te fotograferen is. We zien dat er ook een voetpad naar boven loopt, deze is op diverse plaatsen zeer steil. Tot onze verbazing zien we een gezin met twee kleine kinderen naar boven lopen.
    Totaal brengen we ruim drie uur boven door, aangekomen bij het beneden station nemen we een taxi naar het Kasteel “de Goede Hoop”. Bij aankomst blijkt het kasteel voor het publiek net gesloten te zijn. We kijken hier nog wat rond en lopen dan richting het Hotel. In het Hotel drinken we wat aan de bar en langzamerhand komt iedereen van de groep binnen. Voor vanavond is er afgesproken om bij Mama Africa te gaan eten. In dit restaurant zijn de gekste dingen van het Afrikaanse continent te bestellen. Na het eten overhandigen we Jack en Israël een envelop met een fooi van ons allemaal, de man R300. Vooral voor Israël is dit een welkome aanvullingen op zijn salaris. Na het eten gaat een deel naar een poolbar en de rest, waaronder wij, gaan terug naar het hotel.

• South Africa, Capetown, Tafelberg

Zicfht op Kaapstad vanaf de Tafelberg

• Terugvlucht

• De volgende morgen bemerken we dat een kleine bruine vlek aan een plafondplaat boven het bed heel groot is geworden en dat de plaat op het punt staat om naar beneden te vallen. Voordat dit gebeurd sta ik maar op. Tijdens het douchen, vertelt Marion me dat de plaat daadwerkelijke is gevallen. Het blijkt dat de toiletafvoer van de kamer boven ons lekt. Onderweg naar het ontbijt melden we dit bij de receptie en ze zijn niet bepaald blij omdat dit betekend dat beide kamers voorlopig niet gebruikt kunnen worden.
    Na het ontbijt gaan we Kaapstad nog in, we worden pas om 12:00 naar de luchthaven gebracht. Dit geeft ons de tijd om de Companjietuin en kasteel “de Goede Hoop” te bezoeken. Jan van Riebeek heeft van de heren van de VOC de opdracht gekregen om in Kaapstad een moestuin op te zetten om de schepen te bevoorraden en de zieken met scheurbuik van verse groenten te voorzien. Na 400 jaar is de Companjietuin het resultaat hiervan. Het kasteel “de Goede Hoop” is Nederlands van oorsprong en wordt nog steeds door het ministerie van Defensie gebruikt. In het kasteel zijn permanente tentoonstellingen over de verovering van de Nederlandse kolonie door de Engelsen, over de boeren oorlog en over de apartheid.
    Tussen ons bezoek aan de Companjietuin en het kasteel zijn we nog bij het hotel geweest om de bagage in de truck te plaatsen. Even voor 12:00 zijn we terug en even later vertrekken we richting het vliegveld. Daar zet Jack ons bij international departure af, bij de balie krijgen we te horen dat we toch naar domestic departure toe moeten. Het vliegtuig vertrekt mooi op tijd.
    In Johannesburg moeten we van het domestic deel naar het internationale deel lopen, dit is een flink eind. Gelukkig worden we begeleidt. Zowel op Johannesburg als op Kaapstad wordt er hard gewerkt aan de luchthaven om beide klaar te hebben voor het WK in 2010. We vertrekken op tijd met een rumoerig vliegtuig van Lufthansa. Deze trip zit er nu echt op.

• South Africa, Capetown, kompanjiestuin

Kompanjiestuin in Kaapstad, deze was de oorspronkelijke oude VOC tuin met verse groente en fruit voor passerende schepen