Delosgaia

Namaqualand naar Kaap de Goedehoop

• Dit is de op een na laatste reisdag en wel van Ratelgat naar Simon’s Town, een afstand van 384km. Vanavond overnachten we op de camping van Simon’s Town en de avond daarna in een hotel in Kaapstad.
    De dag begint half bewolkt wanneer we om zeven uur opstaan. We hebben een uur om te ontbijten, af te wassen en de tassen in te pakken. Net zoals gisteren helpen we met het maken van toast. Dit gaat heel simpel, gewoon wat brood leggen op een rooster boven een gloeiend houtvuur. Israël bakt de bacon en maakt de roerei klaar. Na het ontbijt is de hele groep aan het afwassen, dit is nodig omdat de pannen van de vorige avond er nog staan. Even na acht uur vertrekken we, het begint al routine te worden maar onderweg stoppen we nog een aantal keren bij een tankstation om de radiator bij te vullen. Later stoppen we bij de Clan Willamsdam, een stuwdam met meer erachter. Jack vertelt dat het stuwmeer ruim twee maanden geleden maar voor 30% gevuld was. Nu is het helemaal vol en de overstort staat open. Het heeft in de afgelopen maanden in de West Kaap Provincie bijna continu geregend.

• Kaapstad

• Onderweg naar Kaapstad verslechterd het weer, het wordt zwaar bewolkt en voor we bij Kaapstad zijn regent het. We rijden dwars door de stad richting de Valsbaai, we zijn verbaasd omdat de gehele baai vol is met bultrugwalvissen. Dit is de paringstijd en de condities in de ondiepe baai zijn uitstekend voor de bultruggen. We vragen Jack om even te stoppen, dit is niet eenvoudig maar uiteindelijk vindt hij een plekje waar we even kunnen staan. Iedereen aanschouwt dit tafereel met grote interesse. Na dit korte oponthoud om de bultrugwalvissen te begluren volgen we de kustweg verder richting Simon’s Town. Hier stoppen we bij Boulders voor een bezoek aan de beroemde Kaapse African pingïns kolonie. Het is ook tijd voor de lunch en omdat er een harde wind staat zal dat de nodige aanpassingen vergen van iedereen. De truck staat ook nog eens verkeerd om waardoor we niet lekker in de luwte kunnen zitten, Jack moet namelijk de luiken aan de bovenwindse kant openen omdat daar de etenspullen staan. Iedereen vult snel zijn bord en loopt dan naar de andere kant om in te stappen.
    Na het eten krijgen we van Jack een uur om bij de pinguïns rond te kijken. Het begint al snel te spetteren en we lopen naar het bezoekerscentrum om te schuilen. Als het later weer droog wordt lopen we verder door de kolonie. De meeste vogels zijn in de rui waardoor er weinig in het water zijn, we zien op diverse plaatsen pinguïns zitten. Het begint weer harder te regenen dus weer terug naar het bezoekerscentrum en omdat het blijft regenen, besluiten we terug te gaan naar de truck. Onderweg gaat de hemel volledig open en we komen behoorlijk nat bij de truck aan. Een deel van de groep heeft de ergste regen in het bezoekerscentrum afgewacht en een paar zijn zo verstandig geweest om een poncho te kopen.

• South Africa, Capetown, African Pinguins

Kolonie van African Pinguins kolonie

• Kaap de Goede Hoop

• Jack komt vragen of er nog mensen naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop willen. Het antwoord is "ja" en we gaan er dus heen. Het is nog wel een stukje rijden en het weer klaart onderweg gelukkig op en uiteindelijk gaat bijna iedereen lopend of met de kabeltrein naar de vuurtoren. Het uitzicht is mooi en we hebben redelijk wat tijd om rond te kijken. Ondertussen is er onderling besproken of het niet mogelijk is om de camping in Simon’s Town over te slaan en meteen naar het hotel in Kaapstad te gaan waardoor we een extra hele dag hebben om in Kaapstad rond te kijken. Dit wordt voorgesteld aan Jack en hij geeft aan dat iedereen het hier mee eens moet zijn. Nadat dat dit bevestigd is belt hij met het hotel of er ruimte is en wat de kosten zijn. Er is ruimte en de kosten zijn 720 rand voor een 2 persoonskamer. Uiteindelijk is iedereen het ermee eens en we gaan naar het hotel in Kaapstad.
    Voor we weer weg gaan naar het hotel stoppen we bij het meest zuidwestelijke punt van zuid Afrika: Cape of Good Hope. We maken hier nog een groepsfoto en van verschillende stelletjes. Onderweg zien we nog bavianen, een eland en een struisvogel. Bij de Kaap lopen een paar mensen nijdig rond omdat ze ook bij het bord willen staan voor een foto, even geduld.
    Vanuit de Kaap rijden we langs de Tafelberg naar het Hotel, het hotel ligt in het historische centrum op steenworp afstand van Kasteel de Goede Hoop en Companjiestuin. Jack kan de truck aan de zijkant van het hotel kwijt, na het uitdelen van de sleutels haalt iedereen zijn spullen uit de Rafiki en betaalt de laatste drankrekening aan Jack. Op een dag in Kaapstad na zit deze bijzondere reis er bijna op.