Delosgaia

Victoria Falls naar Chobe National Park

• De volgende morgen begint het echte spel, we staan om 06:30 op. Jack geeft aan dat we eerst onze spullen moeten inpakken en in de truck leggen voordat we mogen ontbijten. Ontbijt is om 07:30 en om 08:00 vertrekken we richting de ferry naar Botswana. Vanuit Livingstone rijden we naar het westen richting de grens met Botswana. Volgens en Google Earth en de Garmin Worldmap zitten we een aantal kilometers ten zuiden van de weg. De Zambia kaart van Tracks4Africa geeft aan dat we heel netjes op de weg zitten. Begrijpelijk, deze kaarten zijn gemaakt met informatie van een GPS waarmee de weg is bereden.
    Onderweg naar de ferry vullen we het emigratieformulier voor Zambia en het immigratieformulier voor Botswana in. Bij de ferry vertelt Jack dat we ons heel erg netjes moeten gedragen omdat dit een heel lastige grensovergang is. We kunnen beter geen foto’s maken en geen zonnebril dragen bij de customs. Dit kan ons namelijk vele uren vertraging opleveren.

• De ferryovertocht is globaal op het vierlandenpunt van Zambia, Zimbabwe, Botswana en Namibië. Er bestaan al jaren plannen om op deze plaats een brug over de Zambezi te bouwen omdat al het vrachtverkeer vanuit Kaapstad richting het noorden van deze ferry gebruik maakt.
    We verlaten de truck en gaan lopend door de emigratie van Zambia. De ferry ligt nog aan de kant van Botswana en we gaan met zijn allen naar een plaats waar we alles goed kunnen zien. Als blanke val je natuurlijk erg goed op tussen alle locals en het duurde dan ook niet lang of er komt iemand naar ons toe om te proberen zijn noeste arbeid aan ons te slijten. Na het raften had Hans flink last van zijn knieën en had zijn kniebanden nog om. De man ziet dat en komt gelijk op hem aflopen om een wandelstok te verkopen. De stok ziet er mooi uit maar Hans is bang dat hij hem niet mee het vliegtuig in mag nemen, Hans vertelt hem dat hij twee ladies heeft om hem te ondersteunen. De Zambiaan kan er om lachen en na het geven van een hand loopt hij verder naar onze reisgenoten.
    Bij Djoser reizen is onze ervaring dat geprobeerd wordt om te integreren in de bezigheden van de locals en je niet te gedragen als een rijke westerling. Vaak zien we ook anders, zoals hier. Een groep toeristen in een touring car worden met kleine bootjes overgezet. Ze vinden waarschijnlijk de ferry niet schoon genoeg en beneden hun waarde. Dit gaat echt niet veel sneller want ze zullen toch op de bus moeten wachten, deze staat namelijk op de ferry.

• Overlander truck

Met deze Overlander truck zijn we van Zambia naar Zuid-Afrika gegaan

• Botswana

• Even later kunnen wij de ferry op. De boot ziet er oud en afgeleefd uit, het lijkt veel op de veerboten welke in Nederland gebruikt worden om brede rivieren en kanalen over te steken. De passagiers te voet bevinden zich aan de zijkant en de auto’s in het middendek. De planken in het autodeel zijn voor een deel gebroken.
    We zijn redelijk snel over en lopen richting de immigratie dienst als Jack achter ons stopt en gebaard om in te stappen. Hij vertelt dat we na de douane door een bak met desinfecterende vloeistof moeten lopen. Dit ter voorkoming van verspreiding mond en klauwzeer. Het begint al aardig warm te worden als we met ons paspoort in de hand wachten bij de immigratie. Dit gaat erg snel en al gauw is iedereen weer buiten en lopen we naar de desinfectering plaats.
    Na de grens rijden we naar een winkelcentrum in Kasane, Jack en Israel willen hier boodschappen doen voor de dagen in Botswana. Wij kunnen dan de nodige Pula uit de geldautomaat halen. Iedereen loopt snel naar de ATM waar al een rij staat te wachten. De ATM zelf bevindt zich in een afgeschermde ruimte met een bewaker erbij. Als de eerste van ons aan de beurt is blijkt al snel dat de standaard pinpas of Mastercard niet werkt op deze ATM. Konden we eigenlijk weten omdat we op Internet al hadden gelezen dat je voor Botswana een Visa kaart nodig hebt. Eén van ons tweeën loopt terug naar de truck om de Visa kaart uit de rafiki te halen. Dit duurt enige tijd maar we kunnen wel geld opnemen. Het is wel mogelijk om bij de supermarkt met een mastercard te betalen, dit is een lijdensweg omdat voor elke transactie een modem verbinding gemaakt moet worden. Per transactie ben je ongeveer 20 minuten bezig.
    Het is Jack niet gelukt om bij deze ATM of bij een bank geld te halen, we rijden met de truck en degene van de groep die al terug zijn door naar de enige andere ATM in Kasane. Het lukt Jack om hier geld op te halen, we rijden terug om de rest op te halen en dan door naar de camping. We krijgen onderricht van Jack hoe de tent moet worden opgezet, hierna gaan we eten. Later op de middag worden we op gehaald voor een boottocht naar het Chobe National Park.
    Het Chobe national Park is gelegen aan de Chobe in Botswana. Aan de overkant van de Chobe Rivier ligt Namibië, het is een vreemde situatie op dit punt. Op het punt van de ferry komen de Zambezi en de Chobe samen. De smalle landstrook tussen de Chobe en Zambezi behoort tot Namibië en heet de Caprivi. In het oosten is het gebied zeer moerassig en bestaat uit een samengesteld delta gebied, sterk vergelijkbaar met de Biesbosch in Nederland. De grenzen liggen in de hoofdstroomgeulen van de Chobe en de Zambezi.
    Wij hebben rondgevaren in een deel van de stroomgeulen van de delta van de Chobe ten zuiden van de hoofdstroom. Verder zijn we een aantal geulen in het Sidudu/Kazakië island ingevaren. We hebben daar diverse dieren gezien zoals olifanten, nijlpaarden, visarenden en leguanen gezien en gefotografeerd. Bij terugvaart begon de zon al onder te gaan en het is al donker voordat we op de camping terug zijn.

• Chobe NP, Maraboe stork

Maraboe zwevend boven de Chobe rivier, dit is een aaseter