Delosgaia

Cherangani hills - Mnt Elgon

• De Cherangani hills is onze meest noordelijke plaats geweest weer we hebben overnacht. We zijn hier vandaan vertrokken richting Mt Elgon en omdat het maar een korte rit is kunnen we weer uitslapen tot na zonsopgang. Bij het ontbijt krijgen we turn-over-bitch (wentelteefjes) met honing en natuurlijk toast. Na het ontbijt rijden we naar Kitale om in het museum van de Schot John Wilson te kijken. Hij heeft veel gewerkt en gewoond in een heel arm gebied van Oeganda, de mensen leefden en werkten hier al eeuwen op dezelfde manier. Hij heeft hier veel onderzoek gedaan naar de overeenkomsten tussen de stamtaal van het gebied in relatie met het oude Hebreeuws en Gaelic en heeft daarbij diverse linguïstiek ontdekking gedaan. Omdat hij niet wetenschappelijk geschoold is worden deze ontdekkingen door de pro’s niet geaccepteerd. Volgens John is dit een bewijs dat de Kelten veel handel hebben gedreven met de Levant en de volkeren in Noord-Afrika. In het gebied in Oeganda heeft hij een variëteit van de Aloe Vera soort ontdekt waar later zijn naam aan is gegeven.

• Kitale

• Met een fietstaxi zijn we teruggebracht naar het centrum van Kitale. We proberen geld te halen maar de geldautomaat geeft niets.
    Vanuit Kitale rijden we naar de campsite Delta Cresent aan de rand van Mt Elgon NP. Na de lunch, tonijnsalade, gaan we de kleine dierentuin annex safari van de camping bekijken. Er zijn 2 neushoorns samen in een klein hok. Er is verder een grote open ruimte met zebra's, koeien, paarden en 3 giraffen. In een afgesloten ruimte kunnen we de giraffen voeren. Hierna gaan we in de bar een biertje drinken. We gaan terug naar de tent als een dreigend onweer naderbij komt. We halen de slaapzakken uit de tent en slepen de tent onder een afdak voor het geval er een tropische stortbui losbarst. De tenten zijn niet echt goed bestand tegen de regenbuiten die hier voorkomen.
    Het gaat niet regenen en aan het eind van de middag brengen we de tent weer terug en doen alle spullen die we voor de nacht nodig hebben er in terug. Het eten is weer lekker een butternut soep, verder een pasta met stoofschotel en een ovale vrucht van circa 35 cm lengte als afsluiter. Na 't eten wordt het vuur opgestookt en zitten we er gezellig omheen, lekker warm. Het is al laat als iedereen zijn tent opzoekt.

Giraffen in een prive dierentuin bij Mt Elgon

• Tour naar Mt Elgon

• De volgende morgen is de gehele hemel onbewolkt bij het opstaan. We gaan vandaag met jeeps naar Mt Elgon en maken een luchtpakket klaar. Er staat al één jeep klaar en een andere zou er zo aankomen, niet dus. Om 9.00 komt er een busje waar we wel mee kunnen. Alette komt met de 1e jeep terug om te kijken waar we blijven. Het busje moet nog tanken en dat kan op de campsite. We rijden naar het park en het busje heeft best moeite met de paden in het park. We zien al vrij snel waterbokken en een aantal buffels verderop verder Colobus apen, deze zijn erg schuw en verdwijnen snel.
    Aan de ingang van het park komt in elke auto een ranger met geweer. We gaan naar 2 grotten ontstaan in de vulkanische as afzettingen van Mount Elgon, de 1e grot is 200 m diep en hier zitten veel vleermuizen. In de vulkanische as zien we diepe schraap sporen deze zijn afkomstig van de oerwoud olifanten. Deze komen in de nacht naar deze grot om het vulkanische as te eten voor mineralen en zouten. In de tweede grot maken we een groepsfoto. Als we weer terug gaan stappen we met een paar andere uit bij de Mount Elgon lodge om terug te lopen naar de campsite. Het weer is begint minder en heel dreigend te worden. Het rommelt en als we net bij de camping aan komen aanlopen begint het te spetteren. We zijn dus net op tijd terug om de handdoeken van de lijn te halen. We blijven verder een beetje bij de tent en maken gebruik van de douche. Deze avond gaan we met zijn allen in het restaurant eten, we gaan daar allerlei lokale vlees en groentegerechten krijgen. We lopen naar het restaurant als het net donker begint te worden om gebruik te maken van de bar en de pooltafel.
    Het eten in het restaurant is niet slecht het smaakt heel anders dan wat we gewend zijn, een aantal van de gerechten zijn best lekker maar andere minder. Onder het eten wordt er met de eenvoudige middelen muziek gemaakt. Men maakt gebruik van een tafelblad en een jerry can als drum, een ander heeft een eenvoudig snaarinstrument. Na het eten wordt er gedanst en we doen allemaal mee, het is heel erg leuk. Het valt ons op dat de een na de ander muzikant naar de keuken gaat om 10 minuten later terug te komen. Het blijkt dat ze de restanten van onze maaltijd opeten.
    Onder het eten heeft het nog even flink geregend maar als we later op de avond terug lopen naar de tent is het alweer opgeklaard.