Delosgaia

Lake Baringo - Cherangani hills

• Lake Baringo is het laagst gelegen deel van onze Afrika en Tanzanina Safari en ligt in de East African Rift. We hebben hier twee nachten op een camping doorgebracht vlak bij een Lodge aan het meer. Het is hier niet druk, zover als we konden zien wij de enige gasten. Vandaag vertrekken we naar het westen richting Cherangani Hills.
    Bij zonsopgang zijn we weg gereden en dat betekende dat we al om half zes moesten opstaan. Deze dag is een lange rij dag geweest waarin we veel hebben geklommen en gedaald. Vanuit Lake Baringo zijn we westwaarts de East African Rift uitgereden om daarna richting Kitale te zijn gegaan, hier vandaan zijn we naar het noorden richting Lake Turkana gegaan. Ons doel van deze dag is de range van Mama Jane in de Cherangani Hills, we hebben daar gekampeerd in de tuin.
    Gedurende de klim is de opbouw van de west flank van de East African Rift heel goed te zien. Totaal hebben we 8 keer geklommen naar steeds een hoger niveau waarna we licht zijn gedaald voordat we naar het volgende hogere niveau zijn gegaan. Dit komt overeen met de opbouw van de wand van een rift zone.
    Vanuit de truck was duidelijk zichtbaar dat het helling van de west flank uit diverse breuken bestaat gescheiden, door een wit poederachtig gesteente (rock flour). Dit laatste is ontstaan door de intense wrijving van het gesteente langs elkaar. Op foto's genomen vanuit de ruimte is de witte kleur van de helling goed zichtbaar. De totale verticale afstand vanaf de bodem van de Rift naar het westelijke plateau van de East African Rif is ongeveer 1000m. Nadat we vanuit Lake Baringo een paar niveaus hoger zijn gekomen zien we uitgestrekte landbouw gebieden wat er op duidt dat het gebied zeer vruchtbaar is. De helling aan de westflank van de rift is zeer dicht bevolkt en op bijna elk bruikbaar stukje land zijn akkers aanwezig.
    Aan de wand van het westelijke plateau ligt het High Altitude Training centrum voor de Kenyaanse hardloopatleten. Ook veel Nederlandse atleten maken gebruik van dit training centrum. Dat dit centrum succesvol is blijkt wel uit de prestaties van de Keniaanse lopers tijdens diverse wedstrijden.

Klim aan de westflank van de East African Rift

• Cherangani Hills

• Vanuit het High Altidude Training centrum zijn we via Eldoret en Kitale doorgereden richting Lake Turkana. Ons doel is de Cherangani Hills tussen Kapenguria en Chepareria. We hebben twee nachten op de ranch van Mama Jane overnacht. Onderweg hebben we geluncht in Eldoret. Dit is een stad die in onze westelijke maatschappij prima zou passen, modern met goede huizen. De gehele stad is goed voorzien van elektriciteit en andere NUTS bedrijven. Verder uitstekende moderne supermarkten en winkels.
    De overnachting is in de tuin van de farm van Mama Jane. Zoals veel huizen op het platteland van Kenya heeft ze een eigen stroomgenerator. Warm douche water maken ze met een hout gestookte ketel, al het vuilnis gaat ook de ketel in. De tuin is magnifiek met een prieel en zeer veel bloemen.

High altitude training centre

• Wandeling door de streek

• De volgende dag is weer een rust dag zonder rijden geweest. We staan pas na zonsopgang op en na het ontbijt maken we een lange wandeling met een gids in de omgeving. De wandeling gaat door het uitgestrekte zeer vruchtbare gebied van de Cherangani Hills richting Makutano. Onderweg maken we diverse foto en video-opnames van kinderen en van zangoefeningen in een lokale kleine kerk. De kinderen vinden het prachtig als ze zichzelf op het display van de video camera's zien. In een lokaal kerkje horen we zingen en we vragen toestemming om binnen te komen. Dat mag en we maken video opnames van drie nummers. De zang is drie stemming, wordt niet begeleidt door muziek instrumenten en klinkt prachtig in de akoestiek van de kerk.
    Makutano ligt boven op een heuvel en de klim is lang en lang. We zijn allemaal verbaasd als een Keniaans meisje zonder enige spoor van vermoeidheid met ons de helling mee oploopt. Vanuit Makutano gaan we met een drie taxi's terug naar de farm van Mama Jane. De taxi's vallen bijna uit elkaar van ellende en ze maken een hels kabaal maar het rijdt en dat is het enige dat telt voor een Keniaan.
    Terug op de farm is de lunch bijna klaar, een paar van de groep helpen Kip met de vruchtensalade: sinaasappel, mango, banaan en ananas. Verder de normale salade van rode ui, paprika, wortel, tomaat en komkommer. Dit samen met brood geeft een goede gezonde lunch. Het is verder een relax middag. We hebben de was gedaan en verder wat gelezen. In de middag begint de lucht te betrekken en het rommelt in de omgeving maar het gaat niet regenen. Drie mensen van de groep gaan met een lokale vogelexpert naar een dam in de buurt om nog meer vogels te zien. Bij zonsondergang komen ze terug en zij hebben onderweg een paar flinke buien gehad, waarvoor ze een half uur hebben moeten schuilen.
    Later op de avond komt na onze toestemming een inwoner van een van de dorpen langs met een aantal originele gebruiksvoorwerpen. De prijzen die hij vraagt zijn heel normaal en de producten zijn echt gebruikt. We hebben nog steeds veel plezier van wat we hebben gekocht.

Kinderen en ouders zijn heel nieuwsgierig wanneer we door hun koffieplantage lopen